woensdag 27 maart 2013

Gordelroos&Co

Beste lezers,

Wie ermee te maken heeft of heeft gehad, weet wat anderen meemaken:  de ellende die gordelroos heet.

Laat ik me even voorstellen: ik ben Olga Hulzink-Boshuizen en heb een gordelroosolie in mijn assortiment die inmiddels behoorlijke bekendheid geniet.
Hoe is dit nu zo gekomen? Niet iedereen bedenkt op een dag: "laat ik eens een olie samenstellen tegen gordelroos"! Het woord alleen al geeft een associatie die mij rillingen bezorgt. Een tijd geleden kreeg een kennis van mij, destijds nog behoorlijk jong - en nog steeds hoor - een aantal plekjes. Zo te zien niets aan de hand, gewoon een paar kleine rode vlekjes, maar de pijn die daarmee gepaard ging, was behoorlijk heftig. Gordelroos was de conclusie.

Mijn beroep was en is nog steeds aromatherapeut; ten tijde van de ontdekking van de plekjes en de  ervaring met de daarmee gepaard gaande zenuwpijn had ik nog geen ervaring met een complementaire behandeling daarvan. Dus ik pakte mijn vakliteratuur, zocht op gordelroos, zona en herpesvirussen en las alles wat erover te lezen viel. Vanuit mijn opleiding als verpleegkundige wist ik wat de ziekte veroorzaakte maar wat eraan te doen...nee, dat wist ik niet. Nou ja, mentholpoeder gebruiken en meer van zulke adviezen gaven we mee. Momenteel zijn middeltjes als zinkzalf, babybillenzalf en soms calendulazalf populaire remedies die huisartsen aanbevelen. Huisartsen met meer gevoel voor drama schrijven Lyrica® - een middel dat normaal gesproken wordt voorgeschreven bij epilepsie, angstgevoelens en gespannenheid en jawel, ook hik (altijd makkelijk om te weten, want je zult maar een tijdlang de hik hebben! - voor.

Om even terug te gaan naar de geboorte van de gordelroosolie: ik vond een boekje dat een recept beschreef dat beloofde soulaas te bieden. Gelukkig had ik enkele van de aanbevolen ingrediënten in mijn aromatheekkoffertje en na enige alchemische handelingen had ik iets gebrouwen waar de huidige olie vanaf stamt. De kennis werd ingesmeerd met het goedje en ja, het hielp eigenlijk redelijk goed. Jonge mensen genezen snel en weldra was het leed geleden.

Hoe het vervolgens verder ging, is me eigenlijk ontgaan of ontschoten, maar opeens was mijn olie een bekende onder gordelrooslijders. Ik heb waarschijnlijk een berichtje op mijn - toen nog populaire - forum geplaatst. Even een zijsprong: fora zijn niet meer populair en van de troon gestoten door twitter, hyves en facebook. Ik gebruik nu óók facebook, zowel zakelijk als privé en vooral met betrekking tot mijn zakelijke facebookpagina moet ik echt mijn best doen om creatief te zijn. Eigenlijk ben ik best creatief, maar creatief faceboeken.....eh, niet zo mijn ding. Maar het is het medium van deze tijd, dus doe ik mijn best. Wil je en passant mijn facebookpagina even "liken", dan wordt dat uiteraard zeer op prijs gesteld. Ook een positief berichtje over een ervaring met de gordelroosolie wordt gewaardeerd.

Okay, ik zal dus een berichtje op mijn forum geplaatst hebben over de wondere werking van bepaalde etherische oliën met betrekking tot gordelroos en opeens was er vraag naar. Er bleek grote behoefte te bestaan aan een remedie. Aan een behoefte kun je beter voldoen, en zie, het bestaansrecht van de olie was een feit. Het begon met een paar oliën per maand en breidde zich uit tot een een of twee oliën per week.

Nu, jaren later, gaan er dagelijks gordelroosoliën de deur uit, is mijn kennis uitgebreid en zijn de ingrediënten en bereidingsmethode aangepast. Omdat ik, na bestelling van de olie, altijd een aantal vragen stel over leeftijd, conditie, medicijngebruik etc. heb ik inmiddels een goed beeld van de verschijningsvormen van de ziekte, op welke leeftijd het 't meest voorkomt en nog zo wat van deze bijkomstigheden. Eigenlijk weet ik best veel van het herpesvirus en zijn gevolg.
Soms wordt de olie zelfs opgehaald - maar per post gaat het ook best snel hoor, als Post.nl meewerkt tenminste. Toen er een staking was bij de postverwerking, kreeg ik het wel een beetje benauwd want ìk werd erop aangekeken wanneer er te laat bezorgd werd. Een boze meneer heeft zelfs gedreigd mij door de telefoon te trekken!

Het verschil tussen acute gordelroos en postherpische neuralgie - de napijn die sommige mensen overhouden na een doorgemaakte herpesmalaise - heeft geleid tot de ontwikkeling van een olie tegen genoemde postherpische neuralgie. Postherpische neuralgie is een niet te onderschatten probleem; helaas doen sommige huisarten het soms af met de opmerking dat het vanzelf moet overgaan. Nog steeds tracht ik deze P.N.H.- olie zodanig te ontwikkelen en te verbeteren dat de ergste pijn in ieder geval verzacht wordt. Adviezen wat betreft voeding en gebruik van voedingssupplementen die nuttig zijn bij de problemen, worden altijd verstrekt bij bestelling van een product. Zo probeer ik mijn steentje bij te dragen en het leed dat gordelroos heet wat draaglijker te maken.

Meer weten over gordelroos? Kijk op  http://www.kamille-en-co.nl/pages/gordelroos.php

Olga Hulzink-Boshuizen
www.kamille-en-co.nl
www.kamilleco.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten